Nákladní terénní automobil TATRA 148 VNM je určen k přepravě maximálně čtyřiceti osob, nebo užitečného nákladu do hmotnosti 13 000 kg. Na komunikacích utáhne automobil přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 20 000 kg; v únosném terénu jeden nebo dva přívěsy do 10 000 kg.
TAKTICKO-TECHNICKÁ DATA |
|
Základní rozměry |
|
|
Celková délka |
8 595 mm |
|
Celková šířka |
2 500 mm |
|
Celková výška (nezatíž.) přes poklop
budky |
2 600 mm |
|
Celková výška s plachtou |
|
|
- v dolní poloze |
2 900 mm |
|
- v horní poloze |
3 250 mm |
|
Minimální světlost podvozku |
290 mm |
|
Výška ložné plochy od vozovky (nezatíž.) |
1 500 mm |
|
Ložný prostor valníkové karosérie |
|
|
- délka |
5 000 mm |
|
- šířka |
2 300 mm |
|
- výška bočnic s nástavky |
1 100 mm |
|
- výška pod plachtou |
|
|
(v dolní poloze) |
1 585 mm |
|
(v horní poloze) |
1 885 mm |
|
Ložná plocha |
11,45 m2 |
|
Rozvor náprav |
260 + 1 320 mm |
|
Rozchod kol |
|
|
- přední nápravy |
1 966 mm |
|
- zadních náprav (střední) |
1 770 mm |
|
Výška osy tažného zařízení nad vozovkou (zatíž.) vzadu |
780 mm |
HMOTNOSTI A NOSNOSTI |
|
|
Celková hmotnost (maximální) |
|
|
- na silnici |
23 500 kg |
|
- v terénu |
18 500 kg |
|
Užitečný náklad (vč. osádky) |
|
|
- násilnici |
13 000 kg |
|
- v terénu |
8 000 kg |
|
Pohotovostní hmotnost |
10 500 kg |
|
Maximální dovolená hmotnost přívěsu při celkové hmotnosti 18 000 kg |
|
- po veřejných komunikacích |
20 000 kg |
|
- v terénu |
10 000 kg |
|
Celková hmotnost jízdní soupravy |
|
|
- na silnici |
38 000 kg |
|
- v terénu |
28 500 kg |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI |
|
|
Vnější stopový průměr zatáčení |
17 ±1 m |
|
Vnitřní stopový průměr zatáčení |
12 ±1 m |
|
Obrysový průměr zatáčení |
21 ±1 m |
|
Nájezdový úhel |
|
|
- přední |
40° |
|
- zadní |
25° |
|
Brodivost (bez úprav) |
800 mm |
|
(při použití nástavků sání) |
1 400 mm |
|
Maximální dovolená rychlost |
80 km/h |
|
Jízdní dosah |
1 000 km |
SPOTŘEBA |
|
|
Základní spotřeba paliva automobilu
o celkové hmotnosti 23 500 kg
při 50 km/h na 100 km |
32,5 1 +5 % |
|
Spotřeba paliva ve vytápěcím zařízení |
2,5 l/h |
|
Spotřeba motorového oleje |
max. 1,6 % spotřeby paliva |
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
|
Pohon |
6x6 |
|
Motor |
vícepalivový, čtyřdobý, vznětový s přímým vstřikem paliva |
|
typ |
TATRA 2-928-17 s omezovacím regulátorem |
|
počet válců |
8 |
|
uspořádání válců |
samostatné válce ve dvou řadách uspořádané do ,,V" |
|
vrtání/zdvih |
120/140 mm |
|
rozvod |
ventilový, s jedním vačkovým hřídělem, zdvihátky, rozvodovými tyčkami a vahadly |
|
kompresní poměr |
16,5:1 |
|
čistý výkon |
148,6 kW -5 % při
2 000 ot/min |
|
čistý točivý moment |
813 Nm při 1 200 ot/rnin |
|
přeběhové otáčky regulované |
max. 2 300 ot/min |
|
volnoběžné otáčky |
500-600 ot/min |
|
mazání motoru |
tlakové, oběžné z nádrže |
|
čističe oleje |
síťový s hvězdicovou vložkou,
odstředivý obtokový RHO 2b čističe nasávaného vzduchu |
|
- typ |
ČOL 350 |
|
- počet |
dva kapalinové |
|
předčističe |
dva PC 350 |
|
chlazení |
vzduchové nucené s jedním chladicím ventilátorem |
|
Spojka |
|
|
druh |
suchá třecí, dvoulamelová, vestavěná do setrvačníku, s kapalinovým ovládacím ústrojím a se vzduchovým posilovačem |
|
počet lamel |
2 |
|
rozměr spojkového obložení |
350/190 mm |
|
potřebná síla na pedál |
14,7 kp |
|
Převodovky |
|
|
Hlavní převodovka |
|
|
Druh |
převody čelními ozubenými koly se šikmým ozubením, 2. až 5. rychlostní stupeň s jištěnou synchronizací |
|
Počet rychlostních stupňů |
5 - vpřed, 1 - vzad |
|
Mazání |
rozstřikem |
|
Řazení |
mechanické, odloučené |
|
Přídavná převodovka |
|
|
Druh |
převod ozubenými koly, smezinápravovým diferenciálem pro zdvojenou zadní nápravu |
|
Počet rychlostních stupňů |
2 (normální a redukovaný) |
|
Mazání |
olejovou náplní |
|
Řazení |
mechanické, odloučené |
|
Nápravy |
|
|
Druh |
s kyvadlovými polonápravami, nezávisle odpérovanými |
|
Počet náprav |
3 |
|
Hnací nápravy |
obě zadní ve stálém záběru,
pohon přední nápravy lze elektropneumaticky zapnout |
|
Pérování |
|
|
- přední náprava |
torzními tyčemi a teleskopickými olejovými tlumiči |
|
- zadní nápravy |
dvěma půleliptickými progresivně působícími listovými pery, podélně uloženými |
|
Stálý převodový poměr |
|
|
- v rozvodovkách náprav |
1:3,38 |
|
Diferenciály |
|
|
- přední nápravy |
se čtyřmi čelními satelity a dvěma centrálními koly s čelním ozubením, se závěrem diferenciálu ovládaným elektropneumaticky |
|
- zadní nápravy |
dva, každý se šesti čelními satelity a dvěma centrálními koly s čelním ozubením, se závěrem diferenciálu ovládaným elektropneumaticky |
|
Řízení |
|
|
Druh řízení |
volantové, s kapalinovým posilovačem. Převodovka řízení
se šnekem a dvěma palci řízení uloženými na jehlách v pouzdře |
|
Celkový počet otáček volantu
k dosažení celého rozsahu rejdu |
6,5 |
|
Průměr volantu |
550 mm |
|
Brzdová soustava |
|
|
Provozní brzda |
|
|
Druh |
vzduchová, dvouokruhová,
ovládaná nožním pedálem Průměr brzdových válců |
|
- přední náprava |
100 mm |
|
- zadní nápravy |
100 mm |
|
Průměr brzdových bubnů |
|
|
- přední náprava |
406 mm |
|
- zadní nápravy |
420 mm |
|
Celková brzdící plocha |
7 440 cm2 |
|
Nouzová a parkovací brzda |
|
|
Druh |
ruční, mechanická působící
na kola přes hnací ústrojí |
|
Průměr brzdového bubnu |
300 mm |
|
Účinná brzdící plocha |
545 cm2 |
|
Odlehčovací brzda |
|
|
Druh |
výfuková, uzavírá výfukové
potrubí a přívod paliva |
|
Kola a pneumatiky |
|
|
Druh kol |
disková s 10 otvory |
|
- na přední nápravě |
jednoduchá |
|
- na zadní nápravě |
podvojná |
|
Hmotnost úplného kola |
asi 135 kg |
|
Rozměr ráfku |
8,0-20-162,5/335 |
|
Rozměr pneumatik |
ll,00-20eHD 14 PR |
|
Předepsaný přetlak |
7 kp.cnT2 |
|
Elektrické zařízení |
|
|
Jmenovité napětí elektrického zařízení |
24 V |
|
Ukostření |
záporný pól |
|
Odrušení elektrického zařízení |
podle stupně II. c ČSN 34 2875 |
|
Akumulátory |
dva, 6 SST 175 Ah, zapojené
do série |
|
Alternátor |
vodotěsný, 24 V/30 A
typ 02-9517.00 |
|
Regulátor s usměrňovačem |
vodotěsný, typ 02-9424,00 |
|
Spouštěče |
vodotěsný, 24 V |
|
Světlomety |
2 vodotěsné, symetrické |
|
Topení |
typ 12 BON 3 |
|
- plný výkon |
700 ±800 W |
|
- snížený výkon |
400 ±600 W |
|
Svítilny zadní skupinové |
|
|
- pravá bez okénka |
vodotěsná, obsahující brzdové, koncové a směrové světlo |
|
- levá s okénkem |
(navíc pro osvětlení VPZ) |
|
Svítilny směrové boční a čelní |
vodotěsné |
|
Houkačky |
dvě, elektropneumatické |
|
Zásuvky |
|
|
- pro vnější spouštění ZAB |
1 |
|
- pro konzervační nabíječ |
2 |
|
- pro pomocná světla při práci
s přídavným zařízením |
2 |
|
- pro montážní svítilnu a infrapřístroj |
1 |
|
- sedmipólová pro přívěs |
1 |
|
- sedmipólová pro vlečení |
1 |
|
- pomocná sedmipólová zásuvka (červená) pro pomocné osvětlení
při práci s podvalníkem |
1 |